بازتاب جهاني توافق هاي اوليه ايران و ۱+
تاريخ : 28 / 1 / 1391برچسب:, | 6:38 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

جليلي در رابطه با توافقات صورت گرفته در مذاکرات استانبول گفت: توافق کرديم تا مذاکرات را با رويکرد مثبت از جمله در مورد همکاري هاي هسته اي ادامه دهيم. وي خاطرنشان کرد : نشست بعدي ما قرار است در روز سوم خردادماه در شهر بغداد برگزار شود و همچنين براي ورود به يک فرآيند مثبت و سازنده براي همکاري هاي جامع در طيفي از موضوعات مورد علاقه دو طرف که بايد بر اساس رويکرد متقابل به ويژه در مورد همکاري‌هاي هسته اي باشد،قرار گذاشتيم. وي تاکيد کرد: توافق کرديم تا هرگونه همکاري هاي هسته اي بر مبناي ان پي تي باشد. جليلي گفت: بر همين مبنا به آقاي باقري و خانم اشميت ماموريت داده شد براي نشست سوم خرداد پيش نويسي را آماده کنند که چارچوبي را براي ادامه همکاري ها ارائه مي دهد. مذاکره کننده اصلي ايران با گروه 1+5 افزود: پس از تاييد اين پيش نويس در نشست سوم خرداد در بغداد همکاري هاي متقابل شروع مي شود و ما وارد گام‌هايي از همکاري مي شويم. وي در رابطه با ارزيابي اش از مذاکرات روزشنبه تصريح کرد:آن چه که در مذاکرات صورت گرفت، اين بود که قرار شد بر مبناي گفت و گو براي همکاري مذاکرات ادامه يابد و اين موضوع رو به جلو و موفق بود و مي تواند به گفت و گوهاي آينده شکل دهد. جليلي در پاسخ به اين سوال که پشت سر شما عکس شهداي هسته اي قرار دارد،آيا در مذاکرات به اين موضوع اشاره کرديد،گفت:اين موضوع يک سوال اساسي براي ملت ما بوده است که چرا افرادي که شوراي امنيت سازمان ملل نام آنها را در فهرست تحريم ها قرار مي دهد، تروريست ها براي خودشان اين مصونيت را احساس مي کنند که آنها را ترور کنند. وي گفت : ما انتظار داريم تمام کساني که مدعي حقوق بشر هستند و مدعي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي هستند، به اين سوال جواب دهند.

يکي از روندهاي گفت وگو براي همکاري،رفع تحريم هاست

وي در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري در رابطه با پيشرفت مذاکرات و اينکه آيا در اين مذاکرات در رابطه با رفع تحريم ها صحبت شد، گفت: يکي از روندهاي گفت و گو براي همکاري که خواست ملت ايران است، رفع تحريم هاست. جليلي در پاسخ به اين سوال که آيا در اين مذاکرات در رابطه با کشورهايي که دارنده بمب هسته اي هستند اما عضو ان پي تي نيستند،صحبتي شد؟ اظهار داشت:گفت و گوها بيشتر شکلي بود تا محتوايي و بيشتر در رابطه با شکل همکاري هاي آتي بحث شد. اين موضوع جزو نکات مهمي است که به ويژه در رابطه با موضوع خلع سلاح و عدم اشاعه مي تواند مورد توجه قرار بگيرد.

در موضوع هسته اي ۲ محور اساسي داريم

جليلي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري در رابطه با اينکه فضاي اين دور از مذاکرات نسبت به مذاکرات 15 ماه پيش تغييري داشته است يا نه؟گفت: رويکردي که در صحبت هاي امروز بود،رويکرد گفت و گو براي همکاري بود و ما اين مسئله را مثبت تلقي مي کنيم. وي با بيان اين که رويکرد فشار، تهديد و تحريم بي نتيجه است، افزود: اميدواريم ادامه روند گفت و گو و همکاري نتايج مثبتي را در بر داشته باشد و ما نيز علائمي از اين رويکرد را در جلسه امروز ديديم. جليلي تصريح کرد: ما در موضوع هسته اي دو محور اساسي داريم، محور اول خلع سلاح است که قطعا به نفع صلح جهاني است و فتواي رهبر معظم انقلاب اسلامي با نگاه روشني که بر مبناي دين اسلام دارند،مي تواند فرصت بزرگي براي خلع سلاح باشد. جليلي در رابطه با محور دوم اظهار داشت:محور ديگر جلوگيري از اشاعه تسليحات هسته اي است که مي تواند از نکات قابل توجه باشد. دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان در رابطه با محور سوم نيز گفت: محور سوم استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي به عنوان حق مسلم کشورهاي عضو NPT است که در کنار تکاليف خود داراي حقوقي نيز هستند.

گفت وگو ها رو به جلو بود

وي در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با اينکه آيا در مذاکرات درباره تعليق و يا توقف غني سازي 20 درصدي در فردو مذاکراتي صورت گرفت، اظهار داشت: موضوعات مطرح شده در مذاکرات امروز بيشتر در مورد شکل همکاري ها بود و به صورت محتوايي نبود. جليلي در پاسخ به اين سوال که آيا گروه 1+5 در مذاکرات از خود انعطاف بيشتري نسبت به گذشته نشان داد که مذاکرات پيشرفت داشت،گفت: در مذاکرات امروز رويکرد گفت و گو براي همکاري محور مذاکرات بود. وي همچنين تصريح کرد:در مذاکرات امروز در سطح 1+5 به جزبا دوستان روسي با هيچ يک از کشورهاي حاضر در مذاکرات به صورت دو جانبه ديداري نداشتيم.

نقش خانم اشتون قابل ملاحظه بود

وي در پاسخ به اين سوال که آيا شخص کاترين اشتون نقشي در پيشرفت مذاکرات داشته است، اظهار داشت: به هرحال ايشان دو بار به نمايندگي از گروه 1+5 از طرف شش کشور با هيئت ايراني مذاکراتي داشته اند و گفت و گوها به نظر من رو به جلو بود. جليلي در اين رابطه افزود:به نظر من نقش خانم اشتون در رابطه با پيشرفت مذاکرات قابل ملاحظه است.

دوران ادبيات تعليق و توقف غني سازي گذشته است

جليلي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري در رابطه با اينکه آيا بحث تعليق و يا توقف غني سازي اورانيوم از سوي ايران در اين مذاکرات مطرح شد،گفت: دوران اين ادبيات گذشته است و گفت و گوهاي ما در رابطه با دو موضوع، اول تقويت همکاري هاي صلح آميز هسته اي و دوم مبارزه با سلاح هاي کشتار جمعي و هر آنچه که باعث توليد اين سلاح ها مي شود و همچنين حرکتي که بايد در اين زمينه با هم شروع کنيم،بود. وي در پاسخ به اين سوال که چرا بغداد به عنوان ميزبان نشست بعدي ايران و 1+5 انتخاب شد؟ اظهار داشت: در حال حاضر عراق رياست اتحاديه عرب را برعهده دارد و کشوري مهم در منطقه است. جليلي خاطرنشان کرد:روند سياسي کنوني در عراق باعث ثبات و امنيت سياسي در اين کشور شده است و دولت عراق با توجه به رياست بر اتحاديه عرب از ظرفيت خوبي براي ميزباني چنين گفت و گوهايي برخوردار است. وي در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با اين که آيا در رابطه با تعليق غني سازي 20 درصد در مذاکرات امروز صحبتي صورت گرفت؟اظهار داشت: آن چيزي که امروز در مورد آن صحبت کرديم اين بود که مبناي توافق ما حقوقي است که بر اساس معاهده ان پي تي داريم که بايد به آن احترام گذاشته شود. دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان با اشاره به نياز ايران به سوخت 20 درصد مورد نياز رآکتور تحقيقاتي تهران گفت: زماني که براي ادامه فعاليت رآکتور تهران که نياز راديو داروي بيش از 850 هزار بيمار سرطاني را تامين مي کند، نياز به سوخت 20 درصد داشتيم، نامه اي به آژانس بين المللي انرژي اتمي فرستاديم تا براساس وظايف خود اين سوخت را براي ما بخرد. جليلي با اشاره به عدم خريد سوخت 20 درصد براي ايران از سوي آژانس ادامه داد:برخي از کشورها موضوع تبادل سوخت را در آن زمان مطرح کردند که آن نيز محقق نشد و بدنبال آن جوانان ما خود اقدام به توليد سوخت کردند. وي با اشاره به تصوير شهداي هسته اي نصب شده در پشت سر خود و محل برگزاري نشست خبري گفت: اين شهدا توانستند دانش هسته اي ما را به ويژه در زمينه دارويي و پزشکي ارتقاء ببخشند و به ملت ايران تقديم کنند؛ هر چند که اين امر به قيمت خون آنها تمام شد. دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران گفت:ما درچارچوب ان پي تي و براساس حقوق خود در زمينه اي که شما گفتيد، اقدام خواهيم کرد.

موضوع همکاري ها را در نشست بغداد دنبال خواهيم کرد

وي در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با تحريم ها گفت:يکي از بحث ها ادامه حرکت براي اين موضوع بود،که رويکرد همکاري براي گفت و گو موفق باشد. جليلي اظهار داشت: يک حرکت موفق زماني صورت مي گيرد که رويکرد گفت و گو و همکاري جايگزين ديگر رويکردها شود و ما موضوع همکاري ها را بعد از اجلاس بغداد دنبال خواهيم کرد. دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان در پايان اين نشست خبري از ميزباني دولت ترکيه از مذاکرات ايران و گروه 1+5 تشکر کرد.

اشتون: حق ايران را به رسميت مي شناسيم اما ايران بايد گام هاي عملي براي اعتمادسازي بردارد

به گزارش ايسنا کاترين اشتون، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز پس از اتمام مذاکرات يک روزه استانبول در جمع خبرنگاران گفت: حق ايران براي داشتن فعاليت هاي صلح آميز هسته اي را به رسميت مي شناسيم و در عين حال معتقديم ايران بايد گام هاي عملي براي اعتمادسازي بردارد. او اعلام کرد که دو طرف توافق کردند مذاکرات بعدي سوم خرداد در بغداد برگزار شود. اشتون اضافه کرد: فعاليت هسته  اي ايران مي تواند ادامه پيدا کند. وي گفت: ما معتقديم بايد قدم هاي مان رو به جلو باشد و هم چنين مشخص باشد مي خواهيم به کجا برويم. ما در اين موضوع جدي هستيم. اين مذاکرات سازنده و مفيد بود و توافق کرديم مذاکرات براساس ان.پي.تي دنبال شود.

کاخ سفيد: اين مذاکرات را گام اول مثبتي تلقي مي کنيم

در همين حال بي بي سي گزارش داد در واکنش به مذاکرات ميان ايران و ۱+۵ بن رادز معاون مشاور امنيت ملي آمريکا گفت: کاخ سفيد اين مذاکرات را «گام اول مثبتي» تلقي مي کند. رادز که همراه اوباما در نشست عراق قاره آمريکا در کلمبيا به سر مي برد به خبرنگاران گفت: در مذاکرات فضاي سازنده اي وجود داشته، ايراني ها به ميز مذاکره آمدند و درباره موضوع هسته اي کشورشان گفت وگو کردند.

وزير خارجه انگليس: مذاکرات گام مثبتي بود

در همين حال به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري آلمان، «ويليام هيگ» با اعلام اين  که گفت وگوهاي اخير ايران و گروه 1+5 گام مثبتي در راستاي حل و فصل مسالمت آميز مسئله هسته اي ايران بود، گفت که همچنان راه درازي در پيش است. وي ادامه داد: «اکنون نياز به توافق درباره گام هاي عملي و فوري براي اعتمادسازي در جهان داريم.» هيگ تاکيد کرد که در انتظار دور بعدي گفت وگوها هستيم. به گزارش ايلنا به نقل از دويچه وله، «گيدو وستروله» وزير خارجه آلمان نيز گفت که روند مذاکرات نشان مي دهد که در چه مسير دشواري قدم گذاشته ايم اما اين راهي است که بايد پيموده شود. آنچه اهميت دارد، تعيين زمان بعدي مذاکرات و تقويت اين خواسته است که به گفت و گوهاي اساسي و واقعي بازگرديم.»

وزير خارجه فرانسه: مذاکرات دور بعدي پر اهميت است

آلن ژوپه وزير امور خارجه فرانسه نيز در بيانيه اي اظهار داشت «اصل برگزاري نشست آتي به توافق طرفين رسيده است. مذاکرات دور بعدي پر اهميت است. ايران بايد برابر با قطعنامه هايي که سازمان ملل و آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره اين کشور به تصويب رسانده اند اقداماتي سريع و ملموس صورت دهد تا اعتمادسازي کند.»

نماينده چين: مذاکرات سازنده و سودمند بود

در همين حال خبرگزاري شينهوا گزارش داد: ماژائوژو، دستيار وزير امور خارجه چين و رئيس هيئت چيني در مذاکرات ۱+۵ با ايران در بيانيه اي پس از نشست استانبول اين دور از مذاکرات را جدي، سودمند و سازنده خواند.

روسيه: قدم هاي اميدوارکننده اي ميان دوطرف برداشته شد

در اين راستا الکساندر سادنيکف يک عضو هيئت روسيه در مذاکرات ۱+۵ با ايران با مثبت خواندن اين مذاکرات گفت: «قدم هاي اميدوارکننده اي ميان دوطرف مذاکرات برداشته شد که مثبت بود.» او ابراز اميدواري کرد که دو طرف بتوانند در بغداد به نتيجه خوبي برسند چرا که به نفع همه خواهد بود.

بازتاب گسترده توافق هاي اوليه ايران و ۱+۵

در همين حال خبرنگار بي بي سي نيز که در محل مذاکرات حضور داشت گفت که برخلاف اجلاس قبلي با آن که مذاکره کنندگان خسته به نظر مي رسيدند اما در صورتشان لبخندي حاکي از رضايت از روند مذاکرات ديده مي شد. در همين حال، توافق هاي اوليه ايران و ۱+۵ در نشست استانبول بازتاب گسترده اي در رسانه هاي جهان داشت و رسانه هايي چون آسوشيتدپرس، رويترز، بي بي سي، صداي آمريکا، دويچه وله، راديو فرانسه، الاهرام، العربيه، راشاتودي، خبرگزاري فرانسه، شينهوا و ... به انعکاس اخبار مذاکرات پرداخته و به نقل از ديپلمات ها و خبرنگاران خود نتايج اين نشست را مثبت و رو به جلو ارزيابي کردند.

ناخرسندي رسانه هاي عربي و اسرائيلي از نتايج مذاکرات

اين درحالي است که برخي رسانه هاي عربي با کم اهميت جلوه دادن موفقيت دور جديد مذاکرات ايران و ۱+۵ سعي کردند تا اخبار مربوط به اين نشست را از ديد مخاطبان خود دور نگه دارند به گزارش فارس روزنامه فرامنطقه اي الشرق الاوسط در همين زمينه به انعکاس اخبار مذاکرات در انتهاي صفحه اول خود و با تيتري خنثي پرداخت. الجزيره نيز سعي کرد در آغاز گزارش خود پيشينه اي منفي از اين مذاکرات در دوره هاي قبل را مورد توجه قرار دهد الخليج چاپ امارات و الراي چاپ کويت نيز به طور مختصر به اين مذاکرات پرداختند. شبکه خبري العربيه به رغم برخي گزارش ها مبني بر پيشرفت مذاکرات هسته اي ميان ايران و گروه ۱+۵ که روز شنبه در استانبول برگزار شد، نتايج اين مذاکرات را نامشخص دانست. العربيه گفت: مثبت و سازنده خواندن فضاي مذاکرات در رابطه با نشست هاي گذشته ايران و غرب از جمله مذاکرات سه سال پيش در «وين»، «ژنو» و نشست سال قبل در استانبول نيز مطرح شد و فضاي آن ابتدا مثبت توصيف گرديد ولي مذاکرات مربوط به آن، نتايج مثبتي در پي نداشت. اين شبکه خبري خاطرنشان کرد: يک ديپلمات غربي گفته است که نمي توان نتايج مذاکرات را مثبت خواند مگر اين که ايراني ها متعهد شوند کليه مراکز هسته اي خود را به روي بازرسان سازمان ملل بگشايند. در همين حال به گزارش ايرنا محافل خبري صهيونيستي نيز کوشيدند مذاکرات را در حالي که هنوز به پايان نرسيده بود ناموفق و در فضاي منفي توصيف کنند راديو اسرائيل نيز در گزارشي پس از پايان اين مذاکرات نسبت به چشم انداز روشن اين مذاکرات ابراز ترديد کرد.

الاهرام: کشورهاي غربي پيشنهاد تامين سوخت را به ايران ارائه کرده اند

از سوي ديگر در حالي که هيچ گزارش رسمي از محتواي مذاکرات منتشر نشده است روزنامه الاهرام چاپ مصر از پيشنهاد کشورهاي غربي به تهران در زمينه سوخت هسته اي خبر داد و افزود:کشورهاي غربي پيشنهاد تامين سوخت هسته اي موردنياز را به ايران ارائه کرده اند. اين روزنامه توضيح بيشتري در اين باره ارائه نکرده است. گزارش «راشاتودي» به نقل از يک سياستمدار ناشناس نيز حاکي است که در مقايسه با دور قبلي، فضاي بسيار مثبتي بر مذاکرات امروز ايران و گروه ۱+۵ در استانبول حاکم بوده است و اصول اساسي دور بعدي مذاکرات مورد توافق طرفين قرار گرفته است. «داريل کيمبال» از اعضاي «انجمن کنترل تسليحات» که يک گروه پژوهشي و حقوقي در واشنگتن است در اين باره گفت: «دور امروز گفتگوهاي پنج به علاوه يک با ايران در استانبول، شالوده اي را براي پيشرفت در مسئله هسته اي ايجاد کرد که به آينده آن مي توان اميدوار بود. سطح گفتگوها از انتظارات اوليه بالاتر بود.» وي افزود: «گفتگوهاي بيشتر در سطوح بالا و همچنين گفتگو درباره مسائل فني که صورت گرفت از لحاظ منطقي، گام بعدي در راستاي رسيدن به توافق درباره اقداماتي مشخص و قطعي است که مي تواند از دستيابي ايران به تسليحات هسته اي جلوگيري به عمل آورد.»

ابراهيمي: مجلس ازجليلي براي ارائه گزارش مذاکرات استانبول دعوت به عمل مي‌آورد

حجت الاسلام حسين ابراهيمي نايب رئيس اول کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در گفت وگو با خراسان با مثبت خواندن مذاکرات استانبول اظهار داشت: از دبير شوراي عالي امنيت ملي براي حضور در کميسيون امنيت ملي براي ارائه گزارش از مذاکرات دعوت خواهد شد. وي در ارزيابي خود از مذاکرات اخير گفت: طرف غربي غني سازي را حق جمهوري اسلامي دانستند و توافق شد که ادامه مذاکرات در بغداد برگزار شود. نماينده بيرجند تأکيد کرد: هم چنين توافق شده که در بغداد مذاکرات روي تحريم ها متمرکز شود اين نکات قابل توجه هستند. وي اضافه کرد: در اين دور از مذاکرات آمريکايي ها دوباره درخواست گفت وگو با طرف ايراني را داشتند که با پاسخ منفي طرف ايراني مواجه شده اند. ابراهيمي در پاسخ به اين سوال که آيا طرف غربي چه خواسته هايي را بيان کرده است، گفت: به طور حتم اين گونه است چون مذاکره يعني چانه زني اما مهم موفقيت جمهوري اسلامي ايران است که بسيار ارزشمند است.


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: